Poletje in jesen sta letna časa, ko nas gore najbolj vabijo. Poleti se mnogi tja odpravijo, da zbežijo pred vročino, ki se ujame v ulice mestnih središč. Jesen gorski svet vabi s čudovitim spektrom barv, ko se macesni oblečejo v zlato barvo in s svojo novo obleko zasenčijo mogočne gore, ki se proti nebu pnejo v njihovem ozadju.
Tako kot so gore lahko lepe in prijazne, velikokrat postanejo s hitro spremenljivim vremenom neprijazne, zlovešče. Na žalost vse preveč planincev in gornikov pozablja na to temnejšo stran gora in zato z vsakim letom število gorskih nesreč v Sloveniji narašča.
Ko se planinci znajdejo v zagati pokličejo na pomoč gorske reševalce, ki požrtvovalno odhitijo, da bi pomagali ponesrečencem in jih varno spravili nazaj v dolino.
Ste vedeli, da je Gorska reševalna služba Slovenije svoj prvi helikopter dobila šele leta 1967? Do takrat so reševalci tudi po več ur, ne glede na vremenske pogoje, hodili do ponesrečencev.
Augusta Bell 47J-2A z registrsko številko YU_HAK je ob prihodu za takratno letalsko enoto Milice pomenil dodatno pomoč in podporo pri rednih policijskih nalogah. Kljub svojim omejitvam, saj je imel šibek motor in nizko končno hitrost in pogoste težave z akumulatorji, se je izkazal kot nadvse dobrodošla pridobitev v slovenskem gorsko-reševalnem svetu.
Z Burdušom kot so ga poimenovali piloti in reševalci je Gorska reševalna služba izvedla številne vaje in reševalne akcije. Ena izmed bolj poznanih je reševanje na območju pod Mojstrovko iz katere se je leta 1968 utrgal snežni plaz in pod seboj pokopal skupino turnih smučarjev.
Helikopter Augusta-Bell 47J-“A “Ranger” so iz redne uporabe umaknili leta 1984, ko je ta model nadomestil še boljši in zmogljivejši ter predvsem zanesljivejši model Augusta Bell.
Prihod Burduša predstavlja pomembno prelomnico slovenskega gorskega reševanja in je močno prispeval k razvoju helikopterskega reševanja pri nas.
Ker je Slovenski planinski muzej kraj kjer se lahko seznanimo z zanimivo in pestro zgodovino gorništva in alpinizma na slovenskih tleh je prav da je svojo drugo poslanstvo dobil Burduš, prvi gorsko-reševalni helikopter v slovenskih gorah. Burduš, ki je bil v lasti Slovenske policije je pod strop Slovenskega planinskega muzeja “priletel” meseca maja leta 2017 in tako se je ustvarjalcem, kustosinjam in ostalim zaposlenim v Slovenskem planinskem muzeju izpolnila dolgoletna skrita želja, da legendarni helikopter postane del stalne muzejske zbirke Slovenskega planinskega muzeja.
Zanimivosti o helikopterju Augusta Bell – 47J-2A:
- prvi model helikopterja, ki je pridobil vse potrebne certifikate za civilno uporabo
- uporabljala ga je večina policijskih in vojaških enot po svetu
- izdelovali so ga v Italiji, Ameriki, Veliki Britaniji in na Japonskem
- najbolj prepoznaven model zaradi “glavne vloge” v nanizanki M.A.S.H.
- po svetu je v uporabi kljub častitljivi starosti še 1000 primerkov tega modela
- z nekaj spretnosti in tehničnimi posegi bi lahko odletel na reševalno akcijo tudi ta, ki sedaj počiva pod stropom Slovenskega planinskega muzeja
- Zmogljivosti: Največja (in delovna) hitrost 169km/h (146 km/h), najvišja višina leta: 3400m nad morjem (brez tovora)
Komentarji (0)