Na 14. redni seji Občinskega sveta Občine Kranjska Gora je bila potrjena Strategija razvoja in upravljanja turizma za obdobje 2025–2035. Dokument, ki predstavlja temelj nadaljnjega, dolgoročno vzdržnega razvoja turizma v občini, je rezultat intenzivnega participativnega procesa, ki je trajal vse od začetka leta 2024.
Vključevanje občanov in strokovne javnosti
Strategija je nastala skozi obsežen participativni proces, ki je vključil širok spekter deležnikov – od občanov in turističnih ponudnikov do predstavnikov lokalnih društev in strokovne javnosti. Ključni koraki so zajemali spletno anketo, več delavnic z lokalno skupnostjo in strokovnjaki, poglobljene intervjuje, dva odprta dogodka za širšo javnost, celoten proces pa je spremljala in usmerjala širše zasnovana Strateška skupina, ki je vključevala vse skupine deležnikov, tako iz turizma kot povezanih dejavnosti. Proces je bil podprt z objavami in povabilom k sodelovanju na spletni strani Občine Kranjska Gora in v lokalnem časopisu Zgornjesav’c.
Strategija se odziva na številne izzive
Strategija se odziva na izzive, kot so potreba po boljšem upravljanju turizma v koničnih 20 % leta in dvigu kakovosti in doživljajskosti ponudbe za okrepitev drugih delov leta, povečanje kakovosti bivanja prebivalcev, prilagoditev na podnebne spremembe, varovanje narave in ohranjanje identitete ter krepitev prodornosti in konkurenčnosti destinacije. V letu 2023 ima Kranjska Gora dobrih 10.000 ležišč (le petina v hotelih in penzionih in kar polovica 3-zvezdičnih in 43 % s sedežem izven občine), kar je v povprečju že skoraj 2 na prebivalca. Destinacija se približuje milijonu prenočitev (kar je 2-krat več kot leta 2008). Turizem v ožjem obsegu prispeva 50 % prihodkov in 63 % vseh delovnih mest v gospodarstvu občine, v širšem pa 86 % prihodkov in prav toliko delovnih mest. Turizem je glavna gospodarska panoga občine, zato so njegova konkurenčnost, dolgoročna vzdržnost ter v varstveno, ekonomsko, zdravstveno in podnebno izredno turbulentnih časih večja odpornost ključnega pomena.
Vizija Kranjske Gore skozi prizmo turizma
Vizija Kranjske Gore v osrčje postavlja prodornost panoge, uravnotežen razvojni model ter sobivanje lokalne skupnosti in turizma. Opredeljuje, kakšen turizem želimo razvijati v Kranjski Gori in kaj nam je pomembno: ‘Prodoren in uravnotežen turizem Kranjske Gore kot aktivnega alpskega klimatskega letovišča, ki spoštuje in podpira sobivanje, varovanje narave, identiteto in urejenost ambientov, konkurenčno gospodarstvo, odlično izkušnjo obiskovalca in zadovoljno skupnost.
Z vizijo oživitve Kranjske Gore kot klimatskega letovišča želi Kranjska Gora izkoristiti svojo izjemno naravo, klimo in aktiven karakter ter na ta način nasloviti nove segmente gostov, ki cenijo te vrednote in iščejo nekaj več kot zgolj generično ponudbo, tudi izven poletnih ali zimskih konic. Ciljna tržna pozicija tako opredeljuje, da je ‘Kranjska Gora izjemen naraven prostor, v središču Julijskih Alp in v Triglavskem narodnem parku. Z izjemno blagodejno klimo. Aktivna po duši. Alpsko klimatsko letovišče in aktivno outdoor središče. Pristno lokalna, a z dogodki svetovnega formata. Kjer se dogaja – doživetja 365 dni na stičišču treh dežel, a je tudi prostor, da se umiriš in prerodiš. Kakšna je Kranjska Gora – na kratko: ‘KlimAktivna’. Ima idealno klimo za aktivnosti in dobro počutje vse leto’.
Pet ključnih področij delovanja in 53 ukrepov
Tako vizija kot ciljna tržna pozicija sta podprti s konkretnimi ukrepi, ki so razdeljeni na pet prednostnih področij delovanja. Njihova širina kaže na širše razumevanje turizma in potrebo po ne samo razvoju produktov in trženju, temveč aktivnemu upravljanju obiska in panoge, usmerjanju tokov, zagotavljanju ustreznih režimov, negovanju ambienta ter varovanju narave. Ukrepi so razdeljeni v 5 področij delovanja:
1.Steber delovanja 01 = Kakovostni in doživljajski preboj ponudbe. Cilj sta desezonalizacija in višja kakovost, za večjo odpornost in konkurenčnost destinacije. V okviru tega stebra so opredeljeni projekti za višjo kakovost ponudbe poleti ter razvoj novih produktov za krepitev privlačnosti obiska v preostalih 80 % leta (izven konic). Ključne smernice so:
a. Poletni nosilni produkti: bistvena kakovostna in segmentirana nadgradnja pohodništva in kolesarjenja;
b. Produkti za vmesne sezone in zelene zime: nov produkt ‘Alpski klimatski wellbeing’ ter prenovljen in okrepljen produkt poslovnega turizma;
c. Bela zima: povečanje zanesljivosti snežne odeje, žičnic in povezljivosti sistemov v alpskem in nordijskem delu;
d. Doživetja 365 dni: povečanje razpoložljivosti, obsega in dostopnosti;
e. Vlaganja v javno in zasebno produktno infrastrukturo.
2. Steber delovanja 02 = Upravljanje tokov, nastanitev in infrastrukture (v koničnih 20 % leta). Cilj je aktivno upravljanje za boljšo izkušnjo gostov in zadovoljstvo prebivalcev. V okviru tega stebra so projekti za umirjanje motornega prometa in rasti obsega nastanitev ter izvajanje režimov, ki zagotavljajo dolgoročno vzdržen turizem, skladen z zmogljivostjo skupnosti, javne infrastrukture in prostora. Ključne smernice so:
a. Nastanitve: preusmeritev iz rasti obsega nastanitev v kakovostne prenove obstoječih in izboljšanje storitve v smeri 4* (umirjanje na ravni 10.000 ležišč oz. +/- 1.000; maksimalno 2 ležišči na prebivalca);
b. Trajnostna mobilnost: dokončanje režimov umirjanja motornega prometa in nadaljnji razvoj nadomestnega sistema dostopa in storitev zelene mobilnosti. Zelena mobilnost pri ponudnikih;
c. Digitalizacija upravljanja destinacije, prometa in rezervacije parkirišč;
d. Usmerjanje obiska z upoštevanjem nosilne zmogljivosti in varstva okolja;
e. Javna infrastruktura: povečanje čistilne naprave in izgradnja garažne hiše v Kranjski Gori.
3. Steber delovanja 03 = Repozicioniranje in targetirano trženje. Cilj je okrepiti tržno pozicijo destinacije, razpršiti obisk čez vse leto ter nagovoriti ciljne segmente, ki cenijo naše vrednote. Ključne smernice so:
a. Tržno komuniciranje: bolj jasno, privlačno in močneje na trgu izpostavi pomembne pozicijske značilnosti Kranjske Gore (osrednja lega v Julijskih Alpah, tromeja in znamke svetovnega formata; ob tem pa razvijati produkt aktivnega alpskega wellbeinga in jo na krovni ravni pozicionirati kot ne zgolj outdoor destinacijo, temveč aktivno klimatsko letovišče);
b. Ciljno trženje po segmentih produktov, ciljnih skupinah in letnih časih;
c. Tuji trgi: skupna promocija preko platforme Julijskih Alp s krepitvijo vloge Kranjske Gore, s čemer se lahko resursi destinacijskega zavoda za turizem v večji meri lahko usmerijo v zadovoljevanje potreb gostov na destinaciji ter krepitev prodaje produktov (večja potrošnja/daljše bivanje/večje zadovoljstvo).
4. Steber delovanja 04 = Ohranjen ambient in identiteta destinacije. Cilj je negovanje ambienta ter skrb za kulturno dediščino, naravo in lokalno identiteto. Ključne smernice so:
a. Identiteta zunanjega prostora: večja skrb za oblikovano-urbanistično skladnost in ozelenitev odprtega prostora (ohranjanje alpske krajine in podobe destinacije);
b. Ohranjanje in podpora aktivni kmetijski dejavnosti skozi turizem: razumevanje vloge kmetijstva v negovanju kulturne krajine in pridelavi lokalne hrane;
c. Lokalni zeleni prehod: pristop vseh partnerjev v uvajanje konkretnih zelenih sprememb in dvig ravni zelene destinacije po Zeleni shemi slovenskega turizma;
d. Ambienti vasi: z ureditvami mikro ambientov in prezentacije elementov dediščine usmerjati obisk v vaških jedrih;
e. Identiteta v kulturi: skozi projekte spodbuditi povezovanje lokalne kulture in tradicije s turizmom.
5. Steber delovanja 05 = Okrepljen management in kadri destinacije upravljavsko in inovacijsko močno destinacijo, ki je privlačna za nove kadre in lokalno podjetništvo. Cilj je upravljavsko in inovacijsko močno destinacijo, ki je privlačna za nove kadre in lokalno podjetništvo. Ključne smernice so:
a. Okrepitev destinacijske management organizacije (DMO): krepitev in razvoj kadrov in funkcij;
b. Sodelujoča destinacija: pristopi se k bolj načrtnemu, organiziranemu in rednemu dialogu ter vključevanju ponudnikov in ključnih deležnikov (krajevne skupnosti, drugi zavodi, društva ipd.) v redne in razvojne naloge;
c. Kadri: organiziranje spodbud, parcel in lokalnega okolja, da bo zanimivejše za delo in bivanje kvalificiranih kadrov iz domačega in drugih okolij;
d. Mreža TIC: prilagoditev storitev in ureditve mreže TIC novim potrebam (od informiranja v usmerjanje in svetovanje).
Skupaj je opredeljenih 53 ukrepov, ki so prikazani v spodnji sliki in podrobneje predstavljeni v integralnem dokumentu.
Spremljanje izvajanja strategije
Osnovo za spremljanje uresničevanja predstavljajo strateški kazalniki uspešnosti, ki so opredeljeni na ravni posameznega področja ukrepanja. Občinska uprava Občine Kranjska Gora in Turizem Kranjska Gora bosta letno na spletni strani objavila letno poročilo o uresničevanju kazalnikov in druge pomembne informacije o uresničevanju strateškega dokumenta. Turizem Kranjska Gora o izvajanju strategije na letni ravni poroča Svetu zavoda, Občinska uprava občine pa pristojnemu odboru Občinskega sveta Občine Kranjska Gora.
Dostop do celotnega dokumenta
Celoten dokument Strategije razvoja in upravljanja turizma Občine Kranjska Gora 2025–2035 je objavljen na spodnji povezavi.
Vsa vprašanja in predloge lahko naslovite na obcina@kranjska-gora.si.
Vsebine, ki so nastajale tekom procesa si lahko ogledate tukaj.